Mental GRoup
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
  • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΟΜΙΛΟΣ
    • Mental Informatics
    • Mental Capital
  • ΕλληνικάΕλληνικά
    • ΕλληνικάΕλληνικά
    • EnglishEnglish
Mental GRoup
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
  • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΟΜΙΛΟΣ
    • Mental Informatics
    • Mental Capital
  • ΕλληνικάΕλληνικά
    • ΕλληνικάΕλληνικά
    • EnglishEnglish
Mental GRoup

Το νέο πακέτο μειώσεων φόρων και εισφορών

(16.06.2021)
0
SHARES
0
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

O Γιώργος Χριστόπουλος είναι Φοροτεχνικός – μέλος της «mental Group Γ. ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ και ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ», επιστημονικός συνεργάτης του κόμβου μας,  εκπρόσωπος τύπου και δημοσίων σχέσεων της ΠΟΦΕΕ, υπεύθυνος της επιστημονικής ομάδας της ΕΦΕΕΑ, φοροτεχνικός σύμβουλος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος  και  πρώην καθηγητής ΤΕΙ.

e-mail: g.christopoulos@mental.gr

 

 

Το πακέτο μειώσεων φόρων και ασφαλιστικών εισφορών για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, άνω των 2,5 δισ. ευρώ, που θα ισχύσουν για τα εισοδήματα του 2021, του 2022 και των επόμενων ετών, που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός έπειτα από σύσκεψη του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, αποτελεί μια από τις βασικές παρεμβάσεις στον αντίποδα της ώθησης στην επιχειρηματικότητα και της τόνωσης της ελληνικής οικονομίας μέσω της προσέλκυσης επενδύσεων και της στήριξης του επιχειρείν, ιδιαίτερα στην επόμενη μέρα, όταν με το καλό θα έχει φύγει ο εφιάλτης της πανδημίας και οι επιχειρήσεις θα μετρούν τις οικονομικές πληγές, προσπαθώντας να εντάξουν την επιβίωσή τους στην επανεκκίνηση της οικονομίας.

Πρόκειται για:

• Τη μείωση του εταιρικού συντελεστή φόρου εισοδήματος από το 24% στο 22% για τα εισοδήματα από 1.1.2021 (δήλωση στο 2022) σε μόνιμη βάση.

• Τη μείωση της προκαταβολής φόρου για όλα τα φυσικά πρόσωπα τα οποία ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα από το 100% στο 55% σε μόνιμη βάση από φέτος.

• Τη μείωση της προκαταβολής φόρου για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες από το 100% στο 70% για φέτος και στο 80% από το 2022.

• Την αναστολή της εισφοράς αλληλεγγύης στον ιδιωτικό τομέα και για το 2022.

• Τη συνέχιση των μειωμένων κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα και το 2022.

Ο συντελεστής 28% και νωρίτερα 29% ήταν από τους υψηλότερους μεταξύ των χωρών της Ευρώπης αλλά και μεταξύ των χωρών-μελών του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.

Την ημέρα των εκλογών της 7.7.2019 είχα σημειώσει σε επίκαιρο άρθρο μου (βλ. σχ. «Καθημερινή», «Και μετά τα μνημόνια, τι; Και μετά τις εκλογές, τι;») ότι «το λογικά επιβεβλημένο είναι ότι όποια κυβέρνηση εκλεγεί, με βάση τον σχεδιασμό και τις δεσμεύσεις, έχει προβεί στις αναλύσεις και διαπιστώσεις προκειμένου να διακριβωθούν οι όποιες αλλαγές έχουν επέλθει στη δομή της οικονομίας και να καταγραφούν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα στο επόμενο διάστημα, με βάση τα συμπεράσματα στα οποία συγκλίνουν όλες οι απόψεις (πολιτικές και οικονομολογικές), ότι η ελληνική κρίση δεν είναι μόνο κυκλική ή συγκυριακή, αλλά δομική. Είναι κρίση αναπτυξιακού υποδείγματος / ανταγωνιστικότητας».
Και ότι αν θα επιχειρούσα να κατατάξω με σειρά προτεραιότητας τα μεγαλύτερα προβλήματα που μας κληροδότησαν τα μνημόνια, θα σημείωνα ότι είναι τρία:

• Η υπερφορολόγηση της οικονομίας.
• Η ακριβή τραπεζική χρηματοδότηση.
• Η υψηλή διαρθρωτική ανεργία.

Είχαν καταγραφεί πάνω από 25 νέοι φόροι στο φορολογικό τοπίο την τελευταία τετραετία, και ενώ η Ελλάδα αποχαιρέτησε το 2018 τα μνημόνια, παρέμενε πρωταθλήτρια στην υπερφορολόγηση μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, με ένα τριπλό ιστορικό ρεκόρ στους φόρους:

1. Αναλογία φόρων ως προς το ΑΕΠ άνω του 27% ήταν πρωτόγνωρη, τουλάχιστον για όλη την περίοδο της μεταπολίτευσης.
2. Η πρώτη χώρα στην Ευρωζώνη σε αναλογία φόρων ως προς το ΑΕΠ.
3. Ταχύτητα με την οποία επήλθε το «φορολογικό σοκ», καθώς μέσα σε οκτώ χρόνια η αναλογία των φόρων ως προς το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 6 ολόκληρες ποσοστιαίες μονάδες (από 33% σε 39% του ΑΕΠ).

Όπως είχε καταδείξει η σχετική έκθεση του Tax Foundation, η χώρα μας καταλάμβανε μια από τις τελευταίες θέσεις –και συγκεκριμένα την 30ή– μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ βάσει της φορολογικής ανταγωνιστικότητας.

Βλ. σχ. και στην πολύ σημαντική πρόσφατη ομιλία του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα στην Ακαδημία Φορολογίας και Λογιστικής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου, με τίτλο «Προτάσεις φορολογικής πολιτικής». Ο κ. Στουρνάρας για την «Κατανομή του φορολογικού βάρους στην Ελλάδα τα χρόνια της κρίσης» σημειώνει ότι «Με εξαίρεση την περίοδο 2012-2014, η δημοσιονομική προσαρμογή που συντελέστηκε στην Ελλάδα την περίοδο της κρίσης επικεντρώθηκε κυρίως στην αύξηση της φορολογίας. Μάλιστα, καθ’ όλη τη δεκαετία της κρίσης 2008-2018, η αύξηση των εσόδων σε συνθήκες ύφεσης προήλθε κατά κύριο λόγο από τη μεγάλη και συνεχή αύξηση των φορολογικών συντελεστών στο εισόδημα, στην κατανάλωση, στα κέρδη των επιχειρήσεων και στην περιουσία, με αρνητικές επιπτώσεις στην αναπτυξιακή δυναμική και στη φορολογική δικαιοσύνη».

Η μείωσή του στο 22%, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία που παραθέτουμε, θα φέρει την Ελλάδα κοντά στον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (που είναι στο 21,47%), ενώ σχεδόν εναρμονίζεται με τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ (23,51%).

Συνεπώς, συνδυαστικά με τη μείωση της προκαταβολής του φόρου, αναμένεται να συμβάλει και να αποτελέσει ισχυρό «όπλο» ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, ενώ, παράλληλα, η ανακούφιση των επιχειρήσεων μέσω της ελάφρυνσης του φορολογικού βάρους και της συνακόλουθης ενίσχυσης της ταμειακής ρευστότητας αφήνει περιθώρια για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Έτσι, σε επίπεδο εταιρικής φορολόγησης, ο συντελεστής 22% που θα ισχύσει από το 2022 είναι χαμηλότερος σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης (βλ. σχ. στον πίνακα, με βάση τα πρόσφατα στοιχεία του Tax Foundation).

Και αυτό αναμφισβήτητα αποκτά σημασία σε μια περίοδο που η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει προκλήσεις και η οικονομία της Ευρωζώνης «ασθμαίνει», οι χώρες διεθνώς διασταυρώνουν τα ξίφη τους για να προσελκύσουν ξένες επενδύσεις, προσφέροντας ως κίνητρο χαμηλές φορολογικές επιβαρύνσεις.

Με τον «νομότυπο» φορολογικό σχεδιασμό μέσω συμφωνιών συγχώνευσης με την τακτική του inversion, μεγάλος αριθμός πολυεθνικών μετέφεραν τη φορολογική έδρα τους από χώρα με υψηλό συντελεστή φορολόγησης σε κέντρα με πιο ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς, όπως η Ιρλανδία ή η Ολλανδία.

Η Ιρλανδία αποτελεί ισχυρό πόλο έλξης μεγάλων πολυεθνικών, όπως οι Google, Apple και Starbucks, επιβάλλοντας έναν από τους χαμηλότερους συντελεστές στην Ευρώπη (12,5%). Ετσι, μεγάλος αριθμός αμερικανικών και ξένων πολυεθνικών έχουν φορολογική έδρα στην Ιρλανδία, απασχολώντας πάνω από 250.000 εργαζομένους.

Βέβαια, καθώς ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι κάθε χρόνο χάνονται φορολογικά έσοδα έως και 240 δισ. δολαρίων εξαιτίας των τεχνικών φοροαποφυγής (Διάβρωση Βάσης και Μετατόπιση Κερδών / Base Erosion & Profit Shifting – BEPS), η Ε.Ε. είναι αποφασισμένη να μεταρρυθμίσει τον επιχειρηματικό φόρο.

Η μεγάλη μεταρρύθμιση

Για τον λόγο αυτό ξεκίνησε πρόσφατα διαβούλευση για τη μεταρρύθμιση του συστήματος φορολογίας των επιχειρήσεων της Ε.Ε., με σκοπό να σκιαγραφήσει τις προτεραιότητες για τη φορολογία των εταιρειών τα επόμενα χρόνια για την κάλυψη των αναγκών μιας παγκοσμιοποιημένης οικονομίας που αγωνίζεται να ανακάμψει από τις συνέπειες της κρίσης COVID-19 και να θέσει επίσης δράσεις της Ε.Ε. όσον αφορά τη συνεχιζόμενη διεθνή συζήτηση για τη φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας και έναν παγκόσμιο ελάχιστο φόρο.

* Το άρθρο είναι δημοσιευμένο στην Καθημερινή.

Previous Post

Οι αλλαγές στο 2020 – Επιδοτήσεις και αποζημιώσεις Covid – Λογιστικός και φορολογικός χειρισμός

Next Post

Τα μέτρα που μείωσαν τη φορολογική επιβάρυνση στα μέσα επίπεδα της Ε.Ε.

Next Post

Τα μέτρα που μείωσαν τη φορολογική επιβάρυνση στα μέσα επίπεδα της Ε.Ε.

RSS ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ

  • 907/168520 - Χορήγηση κρατικών ενισχύσεων στον τομέα της εκτροφής χοίρων σε όλη την Επικράτεια, λεπτομέρειες εφαρμογής Προσωρινού Πλαισίου με βάση την υπό στοιχεία C(2020)1863/19.03.2020 ανακοίνωση της Επιτροπής (Προσωρινό Πλαίσιο), καθώς και με βάση την υπό στοιχεία C(2022)2165 final/01.04.2022 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. (24.06.2022)
    Χορήγηση κρατικών ενισχύσεων στον τομέα της εκτροφής χοίρων σε όλη την Επικράτεια, λεπτομέρειες εφαρμογής Προσωρινού Πλαισίου με βάση την υπό στοιχεία C(2020)1863/19.03.2020 ανακοίνωση της Επιτροπής (Προσωρινό Πλαίσιο), καθώς και με βάση την υπό στοιχεία C(2022)2165 final/01.04.2022 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
  • 88507 ΕΞ 2022 - Τροποποίηση της υπό στοιχεία 75244 ΕΞ 2022/31.05.2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Διαδικασία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη χορήγηση ενίσχυσης με τη μορφή επιχορήγησης σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης της νόσου του κορωνοϊού COVID-19 και υπέστησαν μεγάλες οικονομικές απώλειες που επιτάθηκαν από τους παγετούς του 2021, στις Περιφερειακές Ενότητες Ημαθίας και Πέλλας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στις Περιφερειακές Ενότητες Κοζάνης, Καστοριάς και Φλώρινας της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και στην Περιφερειακή Ενότητα Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας» (Β' 2760). (24.06.2022)
    Τροποποίηση της υπό στοιχεία 75244 ΕΞ 2022/31.05.2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Διαδικασία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη χορήγηση ενίσχυσης με τη μορφή επιχορήγησης σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης της νόσου του κορωνοϊού COVID-19 και υπέστησαν μεγάλες οικονομικές απώλειες που επιτάθηκαν από τους παγετούς του 2021, […]
  • 938/176385 - Τροποποίηση της υπ' αρ. 600/102813/14.4.2022 (Β' 1852) κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, για τη χορήγηση ενίσχυσης στους Κτηνοτρόφους σε όλη την Επικράτεια σύμφωνα με το άρθρο 61 του ν. 4919/2022 (Α' 71). (24.06.2022)
    Τροποποίηση της υπ' αρ. 600/102813/14.4.2022 (Β' 1852) κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, για τη χορήγηση ενίσχυσης στους Κτηνοτρόφους σε όλη την Επικράτεια σύμφωνα με το άρθρο 61 του ν. 4919/2022 (Α' 71).

RSS Capital.gr

  • ΠΟΥ: Η αναζωπύρωση της ευλογιάς των πιθήκων δεν συνιστά κατάσταση έκτακτης ανάγκης (25.06.2022)
    Αυτό αναφέρει ο Οργανισμός μετά τη συνεδρίαση των ειδικών για το θέμα.
  • Ζελένσκι: Χρειαζόμαστε περισσότερα όπλα, μην τα αφήνετε σε αποθήκες (25.06.2022)
    "Θα πάρουμε πίσω όλες τις πόλεις μας", δήλωσε ο Ουκρανός πρόεδρος.
  • Ουκρανία: Στο Λισιτσάνσκ η νέα γραμμή άμυνας στο ανατολικό μέτωπο (25.06.2022)
    Ο επικεφαλής των μυστικών υπηρεσιών του ουκρανικού στρατού μιλά για τις εξελίξεις στο μέτωπο.
Mental Group συμβουλευτική Γιώργος Χριστόπουλος και συνεργάτες

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σωρού 14, Μαρούσι – ΤΚ: 15125

Τ: 210 6721585

F: 210 6748683

E: info@mental.gr

ΣΥΝΔΕΘΕΙΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

Facebook

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

© 2020 Mental GRoup | website created by Mental InformaticsΠολιτική Προστασίας | Πολιτική Cookies

  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
  • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΟΜΙΛΟΣ
    • Mental Informatics
    • Mental Capital
  • ΕλληνικάΕλληνικά
    • ΕλληνικάΕλληνικά
    • EnglishEnglish
This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.